poniedziałek, 18 lutego 2013

Netsoccer - Gra bardzo mi bliska

Wprowadzenie 

Jako, że to mój pierwszy poważny post pomyślałem, że zacznę od czegoś wyjątkowego, od czegoś co wiąże z sobą nie lada wspomnienia, a że jesteśmy w temacie gier komputerowych...
W tym przypadku wybór mógł być tylko jeden. Jest to gra, w którą gram prawie nieprzerwanie od listopada 2007 roku. W tym czasie zdarzyła mi się mi się moja jedna, no maksymalnie dwie dłuższe przerwy.

Co to za gra?

To może, w końcu powiem o jaki tytuł chodzi. Gra o której mówię nazywa się Netsoccer. Na przestrzeni istnienia gry (od wakacji 2006) w tej grze wiele się zmieniło. Po początkowym Netsoccerze do obiegu weszła kontynuacja Netsoccer 2. Zaś całkiem niedawno, bo gdzieś w październiku 2012 w można już było grać w Netsoccer 3, które z racji ,,marketingu'' zostało nazwane po prostu Netsoccer, tak jak pierwsza wersja, która odeszła już w niepamięć. Netsoccer 3 okazał się niewypałem na przełomie stycznia i lutego 2013 nastąpił powrót do NS2.

Sterowanie

Sterowanie w tej grze jest dziecinnie proste. Do gry na jakimś tam poziomie potrzebujesz zaledwie trzech rzeczy. Lewego i prawego przycisku myszy oraz klawisza A na klawiaturze by wykonać wślizg. Lewy przycisk myszy to tzw. mocne kopnięcie, czyli im mocniej naciągniesz (przytrzymasz) LPM tym mocniej kopniesz piłkę. Ponadto im bliżej się trzymasz kursor tym piłka poleci wyżej, a im dalej - niżej. Zaś prawy przycisk myszy odpowiada za lekkie kopnięcie po ziemi. Jest tu ta sama reguła co w przypadku LPMa - im bliżej siebie przytrzymasz kursor tym piłka zostanie kopnięta słabiej. Prawy przycisk myszy służy także do odbioru. Jest to dziecinnie proste. Znajdujesz się przy przeciwniku, który ma piłkę? Nic trudnego, wciskasz PPM w odpowiednim momencie i mu ją wybijasz, ale jest to trochę wyższa szkoła jazdy. Dla laików pozostaję standardowa 'kosa', czyli po prostu wślizg. Wciskasz klawisz A i jedziesz na tyłku (oczywiście klawisz można ustawić sobie dowolny, podaje klawisz A, bo jest on domyślny).

Jak w to grać?

Mecze toczą się najczęściej w formule 5 kontra 5. Wiadomo, że grając w grę piłkarską gra się określoną taktyką. Tak więc najczęstsze ustawienie w tej grze wygląda następująco - dwóch obrońców, dwóch skrzydłowych i napastnik.
Po krótce opisze funkcje każdego z nich. Zacznijmy od obrońcy, który tak jak w rzeczywistości ma zabezpieczać tyły. Ponadto występuje podział w defensywie, po prostu jeden obrońca jest bardziej wysunięty (DMC), a drugi jest tylko od chronienia dostępu do własnej bramki (DC). Sam jestem obrońcą, ale tym bardziej wysuniętym. Przejdźmy więc do skrzydłowych. Mają oni dwie podstawowe funkcje - jedna defensywna czyli krycie przeciwnych skrzydłowych, a drugą ofensywną czyli wrzucanie w pole karne przeciwnika. Jak sama nazwa 'skrzydłowy' wskazuje znajdują się oni na skrzydłach, stąd podział na prawego i lewego skrzydłowego (w grze nazywa się ich midami). Ostatnia funkcja w teamie to napastnik (Att), którego zadaniem jest nękanie przeciwnych obrońców poprzez wysoki pressing. To po prostu wolny elektron szukający miejsca do oddania strzału.

Jej fenomen oraz główny problem

Jak widzicie w screenie na górze gra na pierwszy rzut oka nie powala graficznie, no i faktycznie tak jest. Tak więc co mnie do niech przyciągnęło na prawie 6 lat? Odpowiedź jest prosta - grywalność.
Nie znam innej tak grywalnej gry o tematyce sportowej, która ,,ważyłaby'' +/- 15mb.
Jedynym problemem tej gry jest fakt, że nie jest rozreklamowana, sam dowiedziałem się o niej przypadkowo. Odkopałem ją w dziale download na jakiejś polskiej stronie.

Społeczność w grze

Społeczność w Netsoccerze 2, dzieli się na dwa podstawowe rejony świata. Mam na myśli Europe i Amerykę Południową. W przypadku Ameryki Południowej prym na tym kontynencie wiodą Brazylijczycy - najliczniejsza nacja w grze i praktycznie jedyna w Ameryce Południowej. Nie bałbym się więc stwierdzenia, że gra dzieli się na Brazylię i Europę, ale mniejsza o to. Europa dzieli się w NSie na podstawowe nacje - Polska (najliczniejsza grupa graczy, jeśli chodzi o część europejską), Portugalia, Włochy, Hiszpania oraz znacznie mnie liczne Holandia, Estonia czy Szwecja.

Teraźniejszość

Aktualnie w te grę gra aktywnie może 500 osób. Kiedyś było ich więcej, ale ludzie podorastali tak więc gusta się zmieniły, no i może czasu za mało. Jednak nie jestem jedyną osobą, która może się poszczycić blisko 6 letnim stażem w NSie. Jest tym osób według mnie jak na ilość aktywnych osób sporo.

Przyszłość

W tym momencie mogę powiedzieć, że gra idzie ku lepszemu. Piecze nad tym projektem przejął, w końcu polak. Zapomniałem na starcie napisać, że gra jest tworem fińskiego programisty, a dopiero niedawno została przez niego oddana w ręce polaka. Jest więc nadzieja na jakieś 'update'y' czy inne innowacje.



Dziękuje serdecznie za uwagę oraz bardzo prosiłbym o komentarz lub jakiś inny znak (chcę wiedzieć czy mój sposób prowadzenia bloga się podoba, czy może powinienem coś zmienić),
Micer.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz